Iklan Nuffnang

Sunday 14 September 2014

Padah Makan Pedas !

Assalamualaikum w.b.t

Ramai lagi tidak menyedari bahawa makanan pedas, berasid, berlemak dan berangin mampu memberikan kesan yang tidak baik kepada tubuh badan kita. Namun apakan daya, masakan ini telah sebati dengan gaya hidup, malah menjadi suatu budaya terhadap masyarakat kita.

Sapo makan lado,.ghaso la podeh eh..


Memang lazat jika makan berasakan sumber diatas, namun tahukah anda memakan makanan berkenaan tanpa pemantauan yang sepatutnya boleh menyebabkan seseorang itu boleh diserang pedih ulu hati atau Gastro-Esophageal Reflux Disease (GERD).

Apa itu GERD? GERD adalah gangguan penyakit pencernaan yang kronik, yang berlaku apabila asid dalam perut mengalir semula dalam saluran esofagus (laluan antara mulut dan perut) 


Makanan dikunyah di mulut, kemudian apabila kita menelan, ia turun melalui LRT Esofagus sehingga tiba di Terminal Stomach.


Di dalam perut (stomach) kita wujudnya sejenis asid yang dipanggil HCL Asid. Asid ini dihasilkan oleh perut untuk tujuan penghadaman makanan. Bukan mulut kita sahaja yang mengunyah tau, bahkan perut kita juga "menguyah" tetapi secara chemical. Jadi apabila kita kerap melahap makanan yang pedas, ia akan mengganggu proses penghadaman dalam perut itu. 

Untuk pengetahuan semua, HCL Asid ini hanya sesuai berada di dalam perut SAHAJA. Hebat bukan ciptaan Allah. Jadi apabila terdapatnya gangguan atau peningkatan kandungan asid ini dalam perut, ia akan melimpah ke bahagian Esofagus (lihat gambar). Allah cipta permukaan Esofagus ini kurang lasak dari permukaan perut. Jadi apabila asid itu sudah sampai ke Esofagus, terjadilah pedih ulu hati itu. 

Kenapa pedih? Kenapa bila asid itu ada dalam perut tadi, tak pedih pula? Seperti saya beritahu tadi, HCL Asid hanya sesuai berada di dalam perut sahaja. HCl Asid ini telah ditugaskan untuk menghadam makanan dalam perut, bukan di Esofagus. Jadi, sekarang anda sudah tahu bagaiman pedih ulu hati itu berlaku. 

Cili paling pedas di dunia adalah dari spesis Trinidad Scorpion Butch T


Sekian, itu sahaja maklumat untuk hari ini. 

Assalamualaikum w.b.t

Baca Hadith penting tentang Rukun Islam DISINI

Ilmu Bukan Untuk Disimpan, Ilmu Untuk Disebarkan

No comments:

Post a Comment

Share Widget

Share This!

Terima Kasih !

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...